Vrijdag 15 | 09 | 16:00u – 21:00u                         € 40                                       Bestellen

 

Muziek en Kunst – van de Grieken tot heden

 

De verschillende delen zijn ook afzonderlijk te boeken.

 

Wouter van Romondt – kunsthistoricus
Duo Ultreya – verschillende oude instrumenten (muziek eerste deel)
Jeroen Riemsdijk – piano (muziek tweede deel)

 

Programma

 
  • Eerste deel lezing Wouter van Romondt (Van de Grieken tot de Barok)
  • Concert Duo Ultreya
 

12e eeuw

Dum Pater Familias

Codex Calixtinus

13e eeuw

Por nos de dulta tirar 

Quen a omagen da virgin

Ben com a os

Cantigas de Santa Maria

Cantigas de Santa Maria

Cantigas de Santa Maria

14e eeuw

Los set goytxs

In weet bi bilich/ Lijskin

OM wel zoete benen drie

De kapelaen van Hoedelem         

Libre Vermell, Montserrat

Gruuthuse manuscript, Brugge

Gruuthuse manuscript, Brugge

Gruuthuse manuscript, Brugge                

15e eeuw

Danse de cleves

Amoroso

Basses danses de Marguerite d’Autriche  

anoniem, Italië

16e eeuw

Schiarazula Marazula

Tourdion

Heiducki

Branle des Chevaux

Giorgio Mainerio

Pierre Attaignant

Anoniem

Thoinot Arbeau

17e eeuw

Pearson’s Farewell

Black Nag

John Playford

John Playford

 
  • Maaltijd in de refter 18:00 uur 
  • Tweede deel lezing Wouter van Romondt (Van Barok tot heden) 19:00 uur
  • Concert Jeroen Riemsdijk
 

Een fascinerende reis door de kunst- en muziekgeschiedenis met als gids kunsthistoricus
Wouter van Romondt. De lezing bestaat uit twee delen. Na het eerste deel volgt een concert van Duo Ultreya. Daarna wordt een smakelijke maaltijd geserveerd in de Refter van het Klooster. Dan volgt het tweede deel van de lezing. Tot besluit kunt u luisteren naar een pianoconcert door
Jeroen Riemsdijk. Beide concerten hebben een samenhang met de lezing.

Het eerste deel van dit programma begint bij de Klassieke Oudheid en loopt via de Middeleeuwen door naar de Barok. Duo Ultreya zal dit deel van de lezing van Van Romondt muzikaal ondersteunen op oude instrumenten.

Na het eerste deel wordt een maaltijd geserveerd en begint het tweede deel van het programma: van de Barokvia de Klassieken en de Romantiek naar de twintigste eeuw.
In dit deel zal Jeroen Riemsdijk aan de piano voor klinkende voorbeelden zorgen.

Het worden zeer aansprekende lezingen, zoals we van verteller pur sang Wouter van Romondt gewend zijn, met daarnaast fantastische muziek, die de woorden en de kunst daadwerkelijk tot leven brengt.

Eerste deel van de lezing
Deel een laat zien hoe vele kunstenaars vanaf heel vroege beschavingen tot aan onze eigen eeuw vluchtige muziek hebben geprobeerd vorm te geven in de beeldende kunst. Wij zien voorbeelden uit de Griekse en Etruskische culturen en volgen het thema muziek verder via de Romeinen.
In de Middeleeuwen zien we de troubadoers afgebeeld op prachtige miniaturen en in steen op vele versieringen en kapitelen. Daar en op de vele paneelschilderingen vinden we ook de uitbundig zingende en musicerende engelen. In de Renaissance en de Barok zien we dat de luit populair wordt. Die vinden we op de schilderijen van Vermeer terug en op veel 18de en 19de-eeuwse kunst. In de tijd van het Impressionisme zien we vaak de vleugel of piano terug op schilderijen.
Zelfs van Gogh beeldt de piano af in een ritmisch geschilderd meesterwerkje.

Tweede deel van de lezing
In deel twee van de lezing volgen we Orpheus, een veel afgebeelde figuur uit de Griekse mythologie. Hij liet de dieren aandachtig naar zijn muziek luisteren. Ook in de opera “Orpheo” van Monteverdi en in de eigentijdse film “Orfeo Negro” vinden wij hem terug. We maken kennis met de schilder Marc Chagall en vinden zijn betrokkenheid met de muziek in veel van zijn werken terug. Een hoogtepunt is zijn enorme plafondschildering in de Opera van Parijs. De stromingen van het Kubisme en Futurisme in de beeldende kunst laten ons zeer verrassende verwerkingen van het thema muziek en geluid in verf zien. In het laatste stuk van deze lezing bekijken we hoe diverse kunstenaars zich door het muziekstuk zelf hebben laten inspireren. Een prachtig voorbeeld is het werk van Kandinsky. Hij maakt abstracte werken geïnspireerd door de muziek van Arnold Schonberg. Dat zien we ook bij Paul Klee, Joan Miro, Mondriaan, en Mark Rothko die in de muziek van Morton Feldman zijn inspiratie vond. In eigen land vonden de Cobrakunstenaars dat de Jazzmuziek, de improvisatie en het primitieve ook in de beeldende kunst kon worden vormgegeven. We zien dat in de werken van Lucebert en Karel Appel. 

Bent u een liefhebber van zowel muziek als beeldende kunst dan mag u deze lezing met maaltijd en concerten beslist niet missen!

 

Programma overzicht