Amsterdam Sinfonietta SolistenWoensdag 19 | 09 | 20:15 Bestellen |
Candida Thompson – viool
Jacobien Rozenmond – viool
Tomoko Akasaka – altviool
Maximilian Hornung – cello
Alasdair Beatson – piano
Programma
J. Brahms | Pianokwintet in f-klein opus 34 Allegro non troppo – Andante, un poco adagio – Scherzo: Allegro – Finale: Poco sostenuto |
Pauze | |
E. Korngold | Suite opus 23 voor 2 violen, cello en piano linkerhand Präludium und Fuge – Walze – Groteske – Lied – Rondo-Finale |
Ieder jaar reizen artistiek leider Candida Thompson en de aanvoerders van Amsterdam Sinfonietta langs de concertzalen met een kamermuziekprogramma. Dit jaar nemen ze de veelzijdige Schotse pianist Alasdair Beatson mee op reis. Het kolkende en doortimmerde pianokwintet van Johannes Brahms wordt wel de kroon op zijn kamermuziekoeuvre genoemd. Na een lange worsteling leverde Brahms een van de beste pianokwintetten ooit af. Mahler zag in wonderkind Erich Korngold de nieuwe Mozart. In zijn epische Suite opus 23, een van de lievelingswerken van Candida Thompson, komt de hele romantiek samen, van Schubert tot Mahler. Hij schreef het fenomenale werk in opdracht van de pianist Paul Wittgenstein, die in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm had verloren. Een vloek werd een zegen want grote componisten als Ravel, Strauss en Prokofiev schreven allemaal schitterende werken voor de linkerhand.
Alasdair Beatson concerteert als solist vaak met het Scottish Chamber Orchestra, het Royal Scottish National Orchestra en Britten Sinfonia. Ook speelt hij regelmatig kamermuziek met musici als Adrian Brendel, Philippe Graffin, Pekka Kuusisto, Alexander Melnikov, Pieter Wispelwey, the Doric String Quartet, Meta4 and the Nash Ensemble. Beatson is artistiek directeur van het kamermuziekfestival Musique à Marsac. Naast zijn uitgekiende programma’s, met een voorkeur voor minder bekende werken, staat de samenwerking met componisten hoog aangeschreven. Hij werkte samen met George Benjamin, Harrison Birtwistle, Cheryl Frances-Hoad en Heinz Holliger.