Première: Die Goldene ZwanzigerZondag 14 | 05 | 14:00u Reserveren |
Fenna Ograjensek – sopraan
Robert Weirauch – piano
Programma
Brettl Lieder – Schönberg | Galathea Der Genügsamerliebhaber Einfältigeslied Arie aus dem Spiegel von Ardadia |
Tierverse – Dessau/Brecht | Das PferdDer Rabe Der Igel Die Kellerassel |
6 Einfache Lieder – Korngold | Schneeglöckchen Ständchen Liebesbriefchen Sommer |
Favorieten van Marlène Dietrich | Lili Marleen Sag mir wo die Blumen sind Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt |
Duitse schlagers uit de jaren 20 | Wenn die Sonja Russisch tanzt Ein Freund, ein guter Freund Mein kleiner, grüner Kaktus Irgendwo auf der Welt |
Slot | Wenn ich mir was wünschen dürfte Johnny, wenn du Geburtstag hast Mary kam vom Gold’nen Strande |
Die Goldene Zwanziger
Of Die Goldene Zwanziger echt zo glanzend waren als de uitdrukking suggereert mag worden betwijfeld. Een gouden tijd ongetwijfeld voor de kleine bovenlaag die het economisch voor de wind ging; een gouden tijd ook voor de kunst, dans, mode, film en theater. Goud én klatergoud, en daarnaast veel armoede , honger, ellende. Een stad en een tijd vol tegenstellingen: hyperinflatie in de vroege jaren twintig en economische groei in de jaren daarna; vrolijk vermaak versus grimmige politieke tegenstellingen; seksuele losbandigheid en radicale experimenten tegenover reactionaire tendensen en opkomend fascisme. Ondanks – of misschien wel dankzij – al deze tegenstellingen was Berlijn in de jaren twintig dé bruisende, moderne en jachtige metropool van Europa. Van heinde en verre kwamen kunstenaars, schrijvers, acteurs, gelukszoekers en andere nieuwsgierigen met eigen ogen kijken of de stad haar faam als ‘de stad die nooit slaapt’ waarmaakte. Zij werden niet teleurgesteld.
* Bron: Bart-Jan de Graaf
We leven nu 100 jaar later… Aan de ene kant leven we in een tijd waarin alles mogelijk lijkt; we gaan 5 keer per jaar op vakantie, we kopen elke week nieuwe kleding en eten & drinken wat we willen. Aan de andere kant woedt er een oorlog in Europa, wordt het verschil tussen arm en rijk steeds groter en de klimaatcrisis loopt volledig uit de hand. Een radeloze mensheid lijkt het spoor volledig bijster en bedreigt haar eigen voortbestaan als nooit tevoren.
De droom van een betere wereld blijft schrijnend actueel. Hoe zal men over honderd jaar op onze tijd terugkijken?
Sopraan Fenna Ograjensek en pianist Robert Weirauch nemen u mee naar Die Goldene Zwanziger; een periode van ongekende artistieke bloei en vernieuwing. Hoe verhoudt deze tijd zich tot nu? Geniet van muziek van o.a. Duitse filmmuziek uit de twintiger jaren (Marlène Dietrich), de eerste schlagers maar ook de uit Amerika overgewaaide Charleston!
OVER DE ARTIESTEN
Fenna Ograjensek, sopraan, is een veelgevraagd én veelzijdige zangeres. Zij staat bekend om haar warme stemgeluid, muzikaliteit en connectie met haar publiek.
Als operazangeres werkte zij met gezelschappen als Holland Opera, Opera Spanga, Opera Zuid en vele andere.
Als cultureel verbinder wil Fenna haar talenten inzetten om een bijdrage te leveren aan een bruisend cultureel leven in de regio Sinds 2016 is ze artistiek leider van het Zomerfestival Voerendaal en in 2018 richtte ze samen met Sybrand van der Werf het nieuwe operagezelschap Opera Compact op.
Robert Weirauch (1974) studeerde piano en compositie aan het Conservatorium Maastricht, bij respectievelijk Tonie Ehlen en John Slangen. Vanaf 2006 is hij werkzaam aan het Conservatorium Maastricht als pianocoach, waarbij hij voornamelijk blazers begeleidt. Daarnaast speelt hij piano en celesta bij philharmonie zuidnederland en speelt hij kamermuziek en liedrecitals.