Pianorecital door meesterpianiste Marietta PetkovaMaandag 23 | 09 | 20:15u Bestellen |
Pianorecital door meesterpianiste Marietta Petkova
Meesterpianiste Marietta Petkova brengt vanavond een pianorecital van internationale klasse. Een absoluut muzikaal hoogtepunt van deze Kunstdagen!
Programma
Wolfgang Amadeus Mozart 1756-1791 |
Sonate in c kl.t. KV 457 – Molto Allegro – Adagio – Allegro assai |
Claude Debussy 1862-1918 |
6 Preludes uit Boek 1: – Bruyères (Heidestruiken) – Général Lavine. Excentric (Generaal Lavine.Zonderling) – La terrace des audiences du clair de lune (Terras van de toeschouwers van het maanlicht) – Ondine – Hommage à Samuel Pickwick Esq.P.P.M.P.C. – Feux d’artifice (Vuurwerk)* *Geïnspireerd op de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs. |
Pauze | |
Frédéric Chopin 1810-1849 |
Ballade nr. 1 in g kl.t., opus 23 Ballade nr. 2 in F gr.t., opus 38 Ballade nr. 3 in As gr.t., opus 47 |
Marietta Petkova werd geboren aan de Donau, in Roese, Bulgarije. Zij studeerde in Sofia, Wenen (bij Paul Badura-Skoda), Banff (als Resident Artist) en in Amsterdam, waar zij in 1994 bij Jan Wijn haar studie afrondde met een 10 met onderscheiding. Daarnaast volgde zij tien jaar lang lessen bij de befaamde pianist György Sebök, die een sleutelrol in haar muzikale ontwikkeling heeft gespeeld.
Nog maar 10 jaar oud, won Marietta Petkova in 1978 de Grand Prix van het Nationale Piano Concours van Bulgarije. Dit was de eerste van een serie prijzen en finaleplaatsen in Italië, Tjechoslowakije, Bulgarije, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland (Concours Clara Haskil). In Nederland was zij o.m. winnares van het Eduard Flipse Concours. In 1993 werd haar door de Fondation Nicolas Ledoux en de Raad van Europa de prestigieuze titel ‘Lauréate Juventus’ toegekend.
In 1992 trad Marietta Petkova voor het eerst op in Nederland. Voor het tv-programma ‘Jonge Mensen op het Concertpodium’ vertolkte zij het 3e Pianoconcert van Rachmaninov met het Radio Symfonie Orkest. Vervolgens overrompelde zij pers en publiek met Rachmaninov-recitals in Amsterdam (Concertgebouw) en Nijmegen (De Vereeniging). ‘Petkova grandioos’ en ‘Pianiste Petkova: ideale Rachmaninov’, kopten De Telegraaf en NRC Handelsblad. Met haar live-opnames uit Lausanne van Rachmaninov’s complete Etudes-Tableaux en Preludes zijn door de internationale pers bejubeld.
Tegenwoordig geniet Marietta Petkova een florerende carrière. Zij staat bekend om haar authenticiteit en veelzijdigheid. ‘Of het nu Rachmaninov, Bach, Brahms of Liszt is, Petkova speelt fenomenaal’, schreef HP/De Tijd over haar populaire cd ‘Encores’ (toegiften). Ook werd zij al eens de ‘ideale Mozart-pianiste’ genoemd n.a.v. haar cd met het Concertgebouw Kamerorkest.
Marietta is Steinway Artist en heeft een succesvolle live-cd-serie op het label Bloomline, getuige vijfsterren-recensies in NRC Handelsblad voor de pianoconcerten van Chopin en Schumann (‘even bedwelmend als onontkoombaar’) en in Luister voor de Sonate van Liszt (‘Met een onblusbaar innerlijk vuur vinden zowel de duivelskunsten als de poëzie hun weg onder Petkova’s lenige vingers’). Op haar cd ‘En Face’ speelt zij Bach en Beethoven, live opgenomen in Het Koninklijk Concertgebouw. In 2017 verscheen haar dubbelalbum met de 24 Preludes van Skrjabin en Chopin. Deze ontlokte opnieuw superlatieven aan de pers. In oktober 2019 verschijnt het nieuwe dubbelalbum van Marietta Petkova, een live-opname van haar recital op 20 juni j.l. in Lausanne met de 24 Preludes van Debussy. Voor deze CD kunt u alvast intekenen.
Perscitaten uit het vorige seizoen:
‘Haar bezielde spel is een ode aan de verbeelding en het gevoel. Wie zich daaraan over kan geven, wordt meegevoerd naar betoverende klankwerelden die organisch aanhaken bij de subtielste gemoedsbewegingen die mensen met een hart en een open mind in staat zijn gewaar te worden. Daarmee overstijgt Petkova de grenzen van tijd en ruimte. Ze sublimeert de noten tot ultieme veelzeggendheid.’ (De Nieuwe Muze)
‘Marietta Petkova is een gevierd pianiste van wie de uitzonderlijke kwaliteit in ons land en ver daarbuiten al snel herkend werd. Haar vertolkingen van [..] Rachmaninov werden legendarisch. Een pianiste die de ziel van de muziek wist te raken, wat je ook onder een ziel kunt verstaan. Maar dat is wat je ervaart. Ze laat de partituur al snel achter zich en dringt door in de psychologie van de componist. Ze zoekt de verbinding met de mens die de muziek ooit maakte, waardoor een onderliggende klankwereld hoorbaar wordt. Dat vereist een hooggevoeligheid en emotionele rijpheid die weinig pianisten bezitten. Wie haar recitals bijwoont, heeft steevast een bijzondere ervaring. Marietta Petkova weet tot op het bot te ontroeren en zelfs overbekende stukken opnieuw hoorbaar te maken. Zelfbewuste pianovleugels als de Steinway worden dan als was in haar handen.’ (Visualia – Dagblad van het Noorden)
De NRC schrijft: “Petkova is een pianiste voor fijnproevers en onorthodoxe muziekliefhebbers. Haar bezielde spel is een ode aan de verbeelding en het gevoel. Wie zich daaraan over kan geven, wordt meegevoerd naar betoverende klankwerelden die organisch aanhaken bij de subtielste gemoedsbewegingen die mensen met een hart en een open mind in staat zijn gewaar te worden. Daarmee overstijgt Petkova de grenzen van tijd en ruimte. Ze sublimeert de noten tot ultieme veelzeggendheid.”