Ode aan de dagdroom

Ode aan de dagdroom

Zaterdag 02 | 09 | 20:15u
€ 22

Reserveren

Ode aan de dagdroom
(Fantasie bij verveling, Inspiratie door leegte)

Rembrandt Frerichs – piano en tekst
Sterre Konijn – zang, duduk en tekst
Merel Vercammen – viool, vibrandoneon en tekst

Programma

Rembrandt Frerichs vervangt Mike Boddé  bij de voorstelling “Daglicht”. Mike is verhinderd.

Na het gedroomde debuut ‘Nachtlicht’ met Mike Boddé, presenteren Rembrandt Frerichs, Merel Vercammen en Sterre Konijn het onvermijdelijke vervolg: een programma over de dag.
In een tijd waarin elke minuut efficiënt benut moet worden, brengen ze een ode aan de dagdroom, aan de fantasie tijdens de verveling, aan de aandacht voor het onbelangrijke, de inspiratie door de leegte.
Ze zullen weer een aantal krakers brengen uit de klassieke muziek, popmuziek en wereldmuziek, maar ook eigen werk, dat meestal ontstond in een onbewaakt moment. Rembrandt als een ‘avonturier op de toetsen’ (Trouw). Merel improviseert het liefst de hele dag door, Sterre vulde de leegte van de lockdown met componeren.

Lokale pers schreef over ‘Nachtlicht’:
“Een onvergetelijk hoogtepunt” –
Aalsmeer Vandaag
“Verbluffende schoonheid” – De Katwijksche Post

Merel Vercammen studeerde cum laude af aan het Royal College of Music in Londen. Ze was prijswinnares van de London Grand Prize Virtuoso Competition, het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en het Prinses Christina Concours.
Merel trad op over de hele wereld en speelde in concertzalen als het Concertgebouw in Amsterdam, de Elbphilharmonie in Hamburg en de Wigmore Hall in Londen. Merel kreeg haar eerste vioollessen toen ze vijf jaar was en studeerde vanaf haar vijftiende aan het Utrechts Conservatorium bij Eeva Koskinen. Aan het Royal College of Music behaalde ze zowel haar Bachelor of Music als Master of Performance diploma bij Jan Repko.
Merel bespeelt een viool uit 1820 van de Italiaanse bouwer Andrea Postacchini, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Zangeres Sterre Konijn heeft met haar grote interesse voor muziek, taal en theater een veelzijdige concertpraktijk opgebouwd. Sterre studeerde klassiek zang, heeft een master Muziektheater en leerde alle mogelijkheden van de stem kennen in haar opleiding aan het Deense Complete Vocal Institute.
Daarnaast studeerde zij Italiaans en Kunstgeschiedenis.
Zij zingt van het Franse chanson tot Bulgaarse volksmuziek, van jazz tot hedendaags klassiek en speelt daarnaast viool en theremin. Zij heeft zich de afgelopen jaren toegelegd op het grensgebied van muziek en theater. Zij zong, speelde en componeerde in muziektheaterproducties van o.a. Silbersee, Theater Sonnevanck, Ulrike Quade Company, Conny Janssen Danst, Tafel van Vijf, Herman van Veen en Theater Tol. Daarnaast is zij als zangdocente verbonden aan de Arnhemse Toneelschool.
Zij won in 2014 het Concours de la Chanson Alliance Française.

Rembrandt Frerichs was al drie keer eerder in Wittem. Hij speelde met bassist Dominic Seldis, speelde een speciaal programma met zijn trio in het Rembrandt herdenkingsjaar en trad in Wittem op met het Alma Quartet van het Concertgebouworkest en bassist Dominic Seldis.

“Een van de hoogtepunten van het North Sea Jazz Festival” schreef Jazzmagazine over pianist en componist Rembrandt Frerichs. Een betere aanbeveling is nauwelijks denkbaar. Rembrandt is een pianist met een brede blik. Hij kent het Amerikaanse jazzrepertoire, maar past ervoor om de gebaande paden te bewandelen. Hij put uit Europese klassieke muziek en zijn passie voor Arabische muziek, die werd aangewakkerd door zijn tweejarig verblijf in Egypte.
Rembrandt wordt erkend als een ‘avonturier op de toetsen’ (Trouw) en ‘meester op zijn instrument’ (de Volkskrant). In zijn muziek hoor je de energie van de Amerikaanse jazz en de lyriek van de Oosterse muziek terug, net als het ruimtelijke van de kamermuziek van Debussy en Ravel. Hij ‘speelt toekomstmuziek waarbij grenzen uit het oor verdwijnen’ (Trouw)
De nu 37 jarige pianist debuteerde al op 22 jarige leeftijd op het North Sea Jazz Festival.
Rembrandt presenteerde zijn muziek in de legendarische Jazzclub Birdland in New York.
In 2007 werd zijn debuut album meteen genomineerd voor de Edison publieksprijs. Rembrandt kreeg van het fonds voor excellerende jonge musici een studiebeurs voor New York. Na zijn studie in Amerika en Den Haag werd hij direct gevraagd om les te geven aan verscheidene conservatoria.

NRC Handelsblad:
“Rembrandt maakt muziek met inhoud; poëtisch, zacht, subtiel en elegant”
Kunststof, Radio 1:

“Rembrandt zoek het avontuur en brengt verschillende werelden samen. Hij doet dat door de jazz te verrijken met invloeden uit de klassieke Perzische muziektraditie.”
Volkskrant:
“Rembrandt’s muziek is fijnzinnig en gedecideerd”
Vrij Nederland:
“Wisselende formaties verklanken een parade aan stijlstructuren, maar het eigen ingetogen geluid van de componist maakt er een eenheid van, een creativiteitsexplosie”
Trouw:
“Rembrandt Frerichs weet als geen ander kleine ideeën ritmisch puntig
uit te bouwen in lange spanningsbogen.”

Home